Parforhold

Pas på dit parforhold i julen

Den travle juletid er hård ved mange parforhold. Det er en hektisk tid med mange arrangementer, krav og forventninger og ofte er der stor forskel mellem den jul vi drømmer om og længes efter, og den virkelighed vi oplever.

De fleste af os drømmer om en jul med tid til at slappe af, masser af nærvær og hyggelige stunder med børn og familie og at intimiteten igen kan blomstre i vores parforhold.

Men alt for ofte drukner disse drømme og håb i stress og skuffede forventninger.

Så hvad kan du/I selv gøre for at få en god jul sammen? Her er mine bedste råd til at få en god jul sammen:

1) Skru ned for forventningerne og ambitionerne

Det allervigtigste er at du/I skruer ned for forventningerne og ambitionerne. Jagten på den ”perfekte” jul og urealistiske forventninger om hvor meget i kan nå og hvor mange arrangementer i kan deltage i, levner meget lidt tid og overskud til nærvær, intimitet og kæresteri.

  • Lær at sige nej og sorter i de arrangementer i deltager i. I behøver ikke at sige ja til alle invitationer og arrangementer, og slet ikke hvis det presser jer. Overvej også om I kan dele jer op – det er måske ikke nødvendigt at hele familien møder op hver gang der er noget i institutionen, skolen eller sportslubben. Snak om hvilke arrangementer i kan skippe i år.
  • Skru ned for ambitionerne. Måske behøves hele huset ikke at være rengjort og alt behøves måske ikke at være hjemmelavet. Måske kan I nøjes med at bage én slags jule småkage i stedet for 5 forskellige slags? Overvej hvad I kan nedprioritere og måske købe i stedet for at lave selv.
  • Skru ned for forventningerne til hinanden. Glæden, overskuddet og nærværet kommer ikke bare automatisk fordi det et december og jul.  Spørg dig selv hvad du kan gøre for at bringe nærvær og overskud ind i julemåneden. Hvad skal du gøre anderledes??

Så sæt tid af til at få en snak om jeres forventninger og ambitioner til julen. Prøv at skue ned for både forventninger og ambitioner og prioriter tiden, så der er plads til jer.

2) Tag ansvar

Det er ikke din partners ansvar at opfylde alle dine behov for nærvær og kærlighed og gøre dig lykkelig. Heller ikke i juledagene.

Det er dit eget ansvar!

Rigtig mange går fejl af hinanden i juleferien, fordi de tror at kærligheden og julelykken er afhængig af deres partners evne til at opfylde deres behov og ønsker. Men hvis du gør din lykke afhængig af, hvad din partner gør for at opfylde dine behov giver du ansvaret for dit eget liv fra dig.

Dit liv og din jul, er dit ansvar – ikke din partners!

Så tag din del af ansvaret for at det bliver en god jul, og prøv at holde fri fra de sædvanlige diskussioner og skænderier. Lav en aftale med dig selv om, at du i juledagene ikke vil kritisere din partner eller brokke dig. Prioriter din partner over de praktiske opgaver, og gå forrest med den gode stemning, kys og knus og tag initiativ til hyggelige og rare ting sammen. Gør noget for din partner som du ved gør ham/hende glad. På den måde fokuserer du på din egen adfærd og gør nogle af de ting, som du måske gerne ville have din partner gjorde for dig.

Og når du går forrest og rækker ud, vil du med stor sandsynlighed opleve, at din partner ligeså stille også begynder at komme i julehumør og komme dig kærligt i møde.

3) Begræns ”skærm tid”

Overdreven brug af mobil telefon, computer og TV ødelægger nærværet i både parforholdet og i familien. Overvej at afinstallere Facebook og andre sociale medier fra din telefon, og i det hele taget begrænse brugen af sociale medier til et minimum. Eller du kan lave en aftale med din partner og dine eventuelle børn om, at I f.eks. kun åbner for mobilen/PC’en en halv time hver dag, eller prøv at holde helt fri fra de sociale medier i juledagene. Så får I mulighed for at være nærværende og se hinanden i øjnene og få snakket om alt det i ikke når at tale om i hverdagen.

4) Rør ved hinanden

Brug juletiden til at røre meget mere ved hinanden. Alle former for fysisk berøring som kys, kram, massage, ligge i ske, holde i hånd og sex får niveauet af hormonet oxytocin til at stige.

Oxytocin er et signalstof i hjernen, der ofte omtales som “kærlighedshormonet” eller “lykkehormonet”, fordi det bl.a. frigives ved kram og kys. Hormonet giver os en følelse af lykke og velvære og sænker mængden af stresshormoner. Samtidig øger det din oplevelse af at være trygt forbundet med din partner. Lange og dybe samtaler er gode for parforholdet, men nogle gange er den hurtigste vej til at etablere en tryg forbindelse til din partner, et langt kærligt knus eller at lægge sig sammen og bare mærke hinanden.

Jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul og håber dit parforhold må blomstre i julen,

Lone ❤️🎄

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *